Summer School in Nijmegen

Afgelopen week verliet ik het mooie Leiden tijdelijk voor Nijmegen. Ik ging namelijk naar een Summer School. Tijdens zo’n Summer School ben je een korte periode (in dit geval een week) heel intensief bezig met onderwijs een onderwerp, maar is er ook veel kans om nieuwe mensen te leren kennen. In deze blog kun je lezen hoe ik de afgelopen week heb beleefd en wat ik allemaal heb meegemaakt in Nijmegen!

Zondag

Op zondag vertrok ik van Leiden naar Nijmegen. Doel van de week: het bijwonen van een cursus over Peer Relations and Interactions in Childhood and Adolescence. Of in andere woorden: een cursus over jongeren en hoe ze omgaan met hun leeftijdsgenoten. Het was een aardige rit met de trein vanwege werkzaamheden, maar na 3 uur kwam ik eindelijk aan op het station. Gelukkig kon ik samen met een groepje andere mensen die de Summer School bijwoonden meteen in een Shuttle Bus stappen naar de campus van de Radboud Universiteit, waar de registratie plaatsvond. Ik werd ondergebracht in een studentenkamer, en omdat ik redelijk vroeg aankwam in Nijmegen kreeg ik een fiets om de hele week te gebruiken (yay!). Na het uitpakken voor mijn koffer ben ik gezellig gaan eten met één van mijn flatgenoten, een Pools meisje dat vroeger ook in de wetenschap werkte maar nu bezig was met data-analyses voor een bedrijf. ’s Avonds was er een welkomstreceptie, een mooie gelegenheid om wat nieuwe mensen te leren kennen en om te ontdekken dat er mensen van meer dan 75 (!) verschillende nationaliteiten aanwezig waren. Na een gezellige avond was het tijd om snel te gaan slapen: ik had immers vijf intensieve lesdagen in het verschiet.

20180813_102947

Tijdens de openingsceremonie

Maandag

De maandag begon goed: omdat ik op de bovenste verdieping van een flat verbleef, had ik prachtig uitzicht over Nijmegen. Na een snel ontbijt was het tijd om met mijn flatgenoten naar de campus te fietsen. Daar aangekomen was het tijd voor de openingsceremonie, waar op grappige en effectieve wijze werd uitgelegd wat het verschil is tussen ‘Holland’ en ‘Nederland’, en waar we meer te horen kregen over de rest van de week. Tijdens zo’n Summer School vinden namelijk niet alleen lessen plaats, maar ook allerlei sociale activiteiten waarbij je de andere deelnemers en docenten kunt leren kennen. Daarna (van 11:00 uur tot 18:00 uur) was het tijd voor de eerste lessen: over de geschiedenis van het onderzoek naar peer relations, verschillende manieren om daar onderzoek naar te doen (bijvoorbeeld sociometrie), en over hoe leeftijdsgenoten met elkaar omgaan in Speciaal Onderwijs. Voor mij was het meteen een hele leerzame dag waarin ik kennis maakte met allerlei nieuwe theorieën en methoden die ik mogelijk zal kunnen toepassen in mijn eigen onderzoek.

20180815_140242(1).jpg

Diep in gedachten tijdens de cursus

Na de lessen was het tijd om snel iets te eten, want ’s avonds was er meteen een eerste sociale activiteit: een heuse Pub Quiz. Helaas konden alle deelnemers van de Summer School die avond kennis maken met iets typisch Nederlands: regen. En niet zo’n beetje ook! Terwijl het letterlijk goot van de regen propten we ons met alle deelnemers in de bus en gingen we naar het sportcafé, waar de Pub Quiz plaats zou vinden. Gelukkig hadden vier andere Peer-relations cursisten ook de regen getrotseerd, en al snel hadden we besloten samen een team te vormen bij de Quiz: met de toepasselijke naam Peers and Beers. Na een avond vol leuke gesprekken en het beantwoorden van veel opmerkelijke vragen kwam ons team zelfs als winnaar uit de bus! Gewapend met onze prijs (twee pakken stroopwafels) begaven we ons naar onze kamers, want op dinsdag zou er weer een lange dag volgen.

IMG-20180813-WA0003

Peers and beers: winnaars van de Pub Quiz!

Dinsdag

Op dinsdag was het tijd voor een hele interessante lesdag: ’s ochtends hadden we het over impliciete processen in relatie tot het onderzoeken van peer relations, en ’s middags ging het over hoe gamen jongeren en hun relaties beïnvloedt en hoe je dat kunt onderzoeken. En het leuke was: dat werd ons niet alleen verteld, we konden het ook zelf ervaren. We deden namelijk leuke computertaken waarbij we ervoeren hoe het was om deelnemer te zijn in onderzoek naar impliciete processen. Ook dachten we na over nieuwe manieren om peer relations te onderzoeken, en  observeerden we elkaar op een systematische manier terwijl we in tweetallen een computer game deden waarbij je moest samenwerken. Na de lessen was het tijd voor een stadswandeling en een pannenkoekendiner. Helaas duurde de stadwandeling maar een uur, maar het was erg leuk om wat meer van Nijmegen te zien en om meer over de stad te weten te komen. Daarna was het tijd voor pannenkoeken, en het leukste daarbij was misschien nog wel om te zien hoe de buitenlandse deelnemers reageerden op voor hen nogal vreemde combinaties, zoals pannenkoeken met spek en stroop. Na een wederom heel gezellige avond was het tijd om terug te keren naar onze kamers, want op woensdag zou de derde lesdag plaatsvinden.

20180814_182545.jpg

Tijdens de stadswandeling

Woensdag

Op woensdag was het al een beetje aan iedereen te zien dat dit behalve een hele leuke Summer School ook een hele intense was: met kleine oogjes en grote mokken vol koffie schoof iedereen aan voor de derde lesdag. ’s Ochtends was het tijd voor een les over hoe jongeren elkaar beïnvloeden (ten goede of ten kwade), en we dachten erover na hoe je die kennis kan gebruiken om ervoor te zorgen dat jongeren elkaar aanzetten tot positieve dingen (zoals het drinken van meer water). ’s Middags was het tijd voor een les over hoe je sociale netwerken (bijvoorbeeld in een klas) in kaart kunt brengen en kunt meten. In mijn onderzoek richt ik me vooral op individuele jongeren en hoe zij zich gedragen, dus ik vond het erg leuk om van alles te leren over hoe de dynamiek van tweetallen of groepen invloed kan hebben op het gedrag van jongeren. Om 18:00 uur was het tijd om ons van het ene leslokaal naar het andere te haasten, want we kregen een college over het trainen van je geheugen. De onderzoeker die dit college gaf had zelf een opmerkelijk goed geheugen: hij liet zien in 90 seconden de volgorde van een pak kaarten uit zijn hoofd te kunnen leren en deed regelmatig mee aan geheugenwedstrijden en tv-programma’s. In zijn uur-durende college kregen we allerlei tips en tricks om ons geheugen te trainen: altijd handig als je de dag erna weer allerlei lessen gaat volgen! Na het college was het tijd voor een barbecue, waarbij ik een hele gezellige avond had met de andere cursisten en docenten.

Donderdag

Op donderdag gingen de lessen vooral over hoe je als onderzoeker preventies en interventies kunt vormgeven en onderzoeken. Je kunt hierbij denken aan programma’s om pesten te verminderen bij jongeren, of om positieve gedragingen (zoals empathie) te laten toenemen. Er zijn talloze vormen voor zulke preventie- en interventieprogramma’s, maar een interessante vorm die we bespraken was het op een bepaalde manier in een klas plaatsen van kinderen op basis van hun eigenschappen en sociale status (bijv. is iemand een pestkop, iemand die aardig gevonden wordt, etc.). Het was ook erg interessant om na te denken over wat er precies voor zorgt dat sommige programma’s goed lijken te werken, maar anderen niet, en om onze eigen interventies te ontwerpen. Na een leerzame lesdag besloten we met een groep cursisten samen pizza te gaan eten (‘Peers and Pizza’s dus). De avond werd afgesloten met een heerlijk ijsje van een ijssalon en een goede nacht slaap om ons voor te bereiden op de laatste cursusdag.

39294429_10160682543205305_50839356084060160_o

Peers and Pizza’s

Vrijdag

Vrijdag, de laatste dag van de Summer School, nam qua cursus een iets andere vorm aan dan de andere dagen. In plaats van dat de cursisten les kregen van de docenten, was het nu aan de cursisten om hun onderzoek te presenteren. Zo zouden de anderen weten waar we mee bezig zijn en konden we tips en feedback krijgen van de hele groep. Ik besloot een presentatie te geven over alle projecten waar ik nu mee bezig ben: 1. Het herschrijven van mijn eerste artikel over vertrouwen en het teruggeven van vertrouwen in de adolescentie, 2. Het herschrijven van mijn tweede artikel over geven aan onbekenden, klasgenoten en vrienden, 3. Het analyseren van data die we hebben verzameld tijdens het pilot onderzoek, en 4. Het verzamelen van data voor het Brainlinks project. Het was erg leuk om de anderen wat meer te kunnen vertellen over mijn onderzoek en om hun ideeën over mijn (en hun eigen!) projecten te horen. Om 16:00 uur was het tijd voor de sluitingsceremonie, waarbij we foto’s en filmpjes kregen te zien van de week en waarbij de certificaten werden uitgereikt. Na een gezellige laatste borrel was het alweer tijd om mijn fiets in te leveren en naar huis te gaan.

39386901_10160682544005305_2616843029931098112_o

Tijdens de laatste borrel

Al met al kan ik terugkijken op een hele intensieve, maar ook hele leuke week. Ik heb veel nieuwe en interessante mensen leren kennen, en heb ontzettend veel geleerd over het doen van onderzoek naar peer relations – zowel inhoudelijk als over de manieren waarop je zulk onderzoek kunt uitvoeren. Al met al dus een geslaagde week in Nijmegen, en ik zie er naar uit om alles wat ik heb geleerd te gebruiken als ik volgende week weer in Leiden aan de slag ga!

 

3 gedachtes over “Summer School in Nijmegen

  1. Tessa Lansu zegt:

    Fijn om te lezen dat je een interessante en gezellige tijd hebt gehad tijdens onze summer school cursus Suzanne. Heel veel succes met alle projecten waar je op dit moment druk mee bezig bent!

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s